Beijing en Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van Steffi Marlies Lisette Chantal - WaarBenJij.nu Beijing en Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van Steffi Marlies Lisette Chantal - WaarBenJij.nu

Beijing en Xi'an

Door: Chantal

Blijf op de hoogte en volg Steffi Marlies Lisette Chantal

02 Juli 2014 | China, Xi'an

De eerste paar dagen zitten er al weer op en op maandag 23 juni begonnen de tours. We begonnen met de tour in de Tempel van de Hemel (de tour van Steffi). Het eerste stuk wat we hier liepen, keken we onze ogen uit. Overal zag je ouderen oefeningen doen, van dansen tot hooghouden met een bepaalde veer. In het park waren ze weer Tai Chie aan het doen. Hierna hebben we de verschillende tempels bezocht, waar verschillende betekenissen aan bod komen. Er werd gebeden voor de goede oogst en de verschillende randen betekenen aarde, wereld en hemel.

Ook hebben we nog het paleis van onthouding gezien, waar de keizer vroeger zijn vastentijd had. Na deze gave tour, hebben we lekker geluncht met heel de klas in een Chinees restaurant. Hierna begonnen we met de tweede tour (de tour van Marlies). Bij deze tour stond het thema shopping centraal en hebben we het gebied rondom ons hostel ontdekt. Hier hebben wij de alleroudste schoenenwinkel en apotheek van Beijing gezien. Op het einde kreeg iedereen een souvenir mee waarin zijn of haar naam in het Chinees geschreven was. Hieruit bleek dat niet alle Chinezen onze namen goed konden uitspreken en zij de naam Chantal als Sjambal uitspraken. In de avond hebben we met bijna heel de groep de wedstrijd Nederland-Chili gekeken. Lekker laat was het wel, maar dat kan ook niet anders met deze tijdzone hier.

De volgende dag, op dinsdag, hebben we het Tiananmen plein en de Verboden Stad bezocht. Dit was de tour van Lisette. Tijdens deze tour hebben we ook het Maussoleum bezocht. Voor velen was dit een van de meest indrukwekkende momenten van de week. In dit gebouw ligt Mao Zedong opgebaard (echt of nep, dat zullen we nooit weten). Hierbij was deze man of het gebouw nog niet eens zo heel bijzonder, maar alle Chinezen die hem kwamen bezoeken. Duizenden bloemen lagen als eerbetoon aan hem. Daarnaast zagen we enorm veel Chinezen buigingen maken en zagen we tranen bij sommige Chinezen in de ogen staan. Wij kunnen ons gewoon niet voorstellen, waarom deze mensen nog zo geloven in deze man.
Na dit gebouw hebben we de rest van het plein bezocht en zijn we de Verboden Stad binnengegaan. Doordat het enorm warm was, weinig schaduw en veel lopen was dit voor de meeste uit de klas ook de zwaarste tour.

Woensdag hebben we de Lama tempel en de Confusius tempel bezocht. In de Lama tempel hebben we de monniken gezien die er nog echt wonen en hebben we zelf wierookstokjes gebrand. Na deze tempels hebben we een lekkere lunch gehad in een modern Chinees restaurant (de mensen hier konden geen Chinees, dus is er een Chinees van straat geplukt die Engels en Chinees kon, zodat hij het voor ons kon vertalen. Al ons vlees werd gegrild op een bbq plaat. Hierna begon de vijfde tour (de tour van Chantal). Hier hebben wij de Bell en Drum tower bezocht. Bij de Drum tower kregen wij nog een traditionele drum voorstelling op enorm grote trommels. Hierna zijn we naar het merengebied gegaan. In dit enorm chaotische deel, hebben we bootjes gevaren op het meer.
Donderdag was de allerlaatste tour die gegeven werd door onze klas. Bij deze tour gingen we naar het Zomerpaleis. Hier hebben we enorm veel trappen gelopen, maar hebben we wel van een super mooi uitzicht mogen genieten!! In de avond hadden we het afsluitingsdiner met het welbekende Peking eend. Bij dit gerecht worden stukjes van de eend gewikkeld in een soort van pannekoekje. Dit is lekker, maar wij houden toch liever van een stukje kip ;)! In de avond hebben we drankjes gedronken in een bar street, waar enorm veel barretjes waren en waar we ook echt buiten konden zitten (dit zie je namelijk zelden in Beijing). De volgende dag mochten we dan eindelijk de Chinese muur bezoeken!

Na een busreis van 2 uur, waar de nodige uurtjes slaap zijn ingehaald, kwamen we aan bij de muur. Eerst moesten we nog een heel stuk omhoog lopen, daarna konden we in een kabelbaan omhoog. Doordat de lucht enorm helder was, en er geen sprake was van smog, hebben we de Chinese muur tot diep in de verte kunnen zien!!

In de avond namen wij afscheid van de groep en hebben wij de trein gepakt naar Xi'an. Een enorme beleving al zeggen we zelf. Op een hard sleeper hebben wij tussen de Chinezen geslapen!! Gelukkig hebben we deze nacht overleefd en kwamen we in de ochtend aan in Xi'an. Hier hebben wij de taxi aangehouden en zijn naar ons hostel gegaan. (Dit ritje kostte ons zo'n 50 eurocent per persoon). Ons hostel heette Hang Tang Inn. In dit enorm gezellige hostel, sliepen wij in een kamer met nog 2 andere Chinese meisjes, die allebei enorm goed Engels konden (ook dit komt niet vaak voor). In Xi'an zijn we 2 dagen geweest. De eerste dag hebben we voornamelijk uitgerust van de treinreis en zijn we het winkelcentrum ingedoken met alle bekende Westerse merken. De tweede dag hebben we het Terracotta leger bezocht. Dit is enorm indrukwekkend, maar toch hadden we het nog groter verwacht. Bij deze bezienswaardigheid zijn duizenden strijders opgegraven. In de avond hebben we voetbal gekeken met een deel van de klas die zich ook in Xi'an bevond. Hier hebben we weer aan de buitenlanders kunnen laten zien hoe raar wij Nederlanders wel niet kunnen zijn. Hierna zijn we even gaan slapen (even werd iets langer, aangezien we ons verslapen hadden), omdat onze trein om 7 uur in de ochtend vertrok. Op dit moment bevinden we ons in deze 16 uur durende treinreis en zullen we over anderhalf uur arriveren in Chengdu. Hier zullen wij een week blijven. Morgen gaan we de welbekende panda's bezoeken en de mooie theehuizen!! Later deze week zullen wij Jiuzhaigou Natural Park bezoeken.

Leuke weetjes:
- In dit land voelen we ons enorm populair, aangezien we zó vaak op de foto moeten met Chinezen. Daarnaast maken de Chinezen ook "stiekem" heel veel selfies met ons.
- Het is uitzonderlijk als je een Chinees ontmoet die Engels kan spreken.
- Taxiritjes zijn hier enorm goedkoop. Voor een half uur in de taxi betaal je tussen de 3 en 4 euro.

• 02 Juli 2014 - 16:45

Nancy:

He meiden,

Echt een super leuk verslag!!

• 02 Juli 2014 - 18:23

Petra Van Kester:

Hey meiden,

Leuk om jullie verhalen te lezen! Jullie zullen een toptijd hebben!
    Heel veel plezier nog!

Groetjes
    Petra en de rest van de fam

• 05 Juli 2014 - 11:58

Opa Kees En Oma Ria :

hoi meiden geniet van jullie reis .
    groetjes van ons.

Nog heel veel plezier !!

Groet van Herman,Hessel en Hillie

• 06 Juli 2014 - 20:02

Tante Corry:

Wat een super leuk verslag. geweldig om dit allemaal mee te maken.
    geniet ervan.

groetjes tante Corrij & ome Siem